razvan75 - 05-11-2012
Biserica, cred eu, nu ar trebui privita din perspectiva echidistanta: ma dau trei pasi in spate, ma uit, analizez si iata - biserica e dreapta ori stramba!
Nu! cred eu, biserica e intr-un singur fel - adevarata!
Doar oamenii ce o populeaza in interior, sau in afara ca mireni, sunt nuantati...
"Institutia" Bisericii - daca poate fi banuita de ipocrizie este numai pt ca oamenii ce sunt inlauntrul ei sunt , vai!, oameni.
Dar - preotul nu se considera, este reprezentantul lui Dumnezeu ajuns asa nu prin seminar ci prin hirotonisire care e una din tainele vechi primordiale ale lumii crestine:
Paranteza sau Scurt tratat (cu argumente):
Sfanta Scriptura ne arata ca Mantuitorul, dorind ca opera Sa de mantuire sa se continuie peste veacuri si sa fie folositoare tuturor oamenilor, si-a ales 12 Apostoli, pe care i-a luat din multimea celor ce-L crezusera (Luca VI, 13). Pe acestia i-a tinut in jurul Sau si timp de 3 ani i-a invatat tainele imparatiei lui Dumnezeu. Apoi le-a dat puterea de a-i continua opera. Aceasta se vede din cuvintele pe care le rosteste catre ei, dupa invierea Sa: ..Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi". Si graind acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: ... Luati Duh Sfant: carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute" (Ioan XX, 21 -2)). Deci le da putere de a invata, de a conduce si a impartasi Harul. Iar acest lucru il face Mantuitorul nu numai cu cuvantul, ci si prin suflare, adica printr-un semn sensibil, sacramental. Mantuitorul ii instituie astfel in serviciul de slujitori ai lui Dumnezeu si prin aceasta instituie si Taina Hirotoniei.
Dupa inaltarea Domnului la cer, Sfintii Apostoli mijlocesc si altora harul, adica puterea pe care au primit-o de la Mantuitorul
Sfantul Pavel si Barnaba, dupa ce au propovaduit Evanghelia in Listra, Iconia si Antiohia, ,,cu rugaciuni si cu ajunuri, le-au hirotonit preoti in fiecare Biserica" (Fapte XIV, 2''5). Harul slujirii lui Dumnezeu il primesc tot prin punerea mainilor si episcopii. Sfantul Apostol Pavel ii scrie lui Timotei episcopul, "Te indemn sa tii aprins harul lui Dumnezeu, cel ce este in tine, prin punerea mainilor mele" (II Tim. 1,6). Taina Hirotoniei implica conferirea unui har special al Sfautului Duh, succesiunea apostolica si existenta celor trei trepte ierarhice, episcop, preot si deacon
Si inca ceva: tot Sfanta Scriptura ne arata cum Domnul nostru Iisus Hristos a dat puterea legãrii si dezlegãrii pãcatelor dupã Sfânta Sa Înviere, chiar în ziua Învierii Sale, zicând cãtre ucenicii sãi: "Luati Duh Sfânt! Cãrora veti ierta pãcatele, vor fi iertate, si cãrora le veti tine, vor fi tinute" (In. 20, 22-23). Prin aceasta a împlinit Domnul Hristos o fãgãduintã pe care a dat-o mai întâi Sfântului Apostol Petru, când i-a zis: "Si-ti voi da cheile împãrãtiei cerurilor, si oricâte vei lega pe pãmânt vor fi legate si în cer si oricâte vei dezlega pe pãmânt vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 16, 19). Apoi, tot în Sfânta Evanghelie de la Matei avem o fãgãduintã datã de Domnul Hristos ucenicilor Sãi, când le-a zis la fel: "Oricâte veti lega pe pãmânt vor fi legate si în cer si oricâte veti dezlega pe pãmânt vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 18, 18)
si mai e ceva ca sa argumentez mai clar: problema aceasta a 'preotilor - pastratorii tainelor sau singurii posesori ai tainelor" a fost cauza aparitie Reformei (printre altele)Faptul ca nici pana astazi, dupa patru secole de la aparitia Reformei, nu s-a putut ajunge la o convergenta fundamentala intre Biserica Catolica si cea Protestanta asupra acestei probleme, inseamna ca divergentele dintre ele sunt fundamentale
Astfel - La originea polemicii contemporane in jurul Tainei preotiei se afla o exacerbare nejustificata a ei, din partea teologiei catolice. Departe de a pastra distanta dintre preot si Hristos, care nu este numai om, ci Dumnezeu in primul rand, teologia catolica a inceput din dorinta de a exagera rolul episcopului de Roma sa prezinte pe papa si o data cu acesta pe episcopi si preoti ca actioneaza ,,in persoana Christi", adica sa indentifice preotul cu Hristos si sa-l substituie in Biserica lui Hristos. Se afirma ca ,,preotii indeplinesc intr-un mod eminent si vizibil rolul lui Hristos si actioneaza in persoana Lui. Procedand astfel insa, teologia catolica n-a facut decat sa descentreze Biserica din relatia ei cu Dumnezeu si sa o centreze in preotie, dar mai mult chiar, sa o separe de poporul credincios si sa o suprapuna acestuia.
Nascandu-se dintr-un protest impotriva ierarhiei Bisericii catolice, Reforma protestanta a luat pozitia hotarata impotriva preotiei ca atare. Dandu-si insa seama de trebuinta unor slujitori in sanul comunitatilor crestine, Reforma a recurs la solutia urmatoare: a stabilit o deosebire intre sacerdotiu si ministerii, intre preotie si slujire. Preotia apartine tuturor celor credinciosi jure divino, insa slujirea e incredintata de comunitate unor persoane anume, de jure humano. Tot poporul credincios are, in baza preotiei generale dreptul de a predica cuvantul, de a administra Tainele, dar exercitarea acestui drept o incredinteaza unor anumite persoane. Deci, aceste persoane n-au o preotie speciala, primita de la Dumnezeu direct, ci ele predica si savarsesc Tainele prin delegatie de la credinciosi. Astfel, daca la catolici se considera ca credinciosii sunt dependenti de preot, la protestanti se ajunge la dependenta pastorului de credinciosi
Luther spunea prin 15si ceva:"preotia si slujba bisericeasca sunt doua lucruri deosebite, prima e comuna tuturor crestinilor, a doua, nu", asta dupa ce revelase la cuvintele Sf Apostol Petru si anume ca noi, toti crestinii suntem preoti
Si atat, inchid paranteza pt ca altfel ar trebui sa complic explicatiile plimbandu-ma prin catechism si dogmatic pana dimineata
Si revin la Articol:
Mai simplu o sa spun ceva dupa Tutea - el spunea " O baba care se roaga in genunchi in biserica in Gaesti, fata de un laureat al premiului Nobel, ateu, e ca o vietate fata de o usa"; adica zic eu - baba e vie iar ala e mort, ca baba il are pe Hristos si pe Dumnezeu pe cand ala are ecuatii si ipoteze;
Baba e libera – acum cand il atinge pe Dumnezeu in rugaciune- e om in spatial acela, in genunchi smerita , pe cand laureatul ce are - incertitudini si “mari descoperiri “ efemere. Ca nu de pomana Newton si Einstein (adica cei doi oameni care marginesc fizica si mecanica lumii noastre rationale) il stiau pe Dumnezeu…
Banul nu este "ochiul dracului" - este o scara, (spunea un preot care a trait batran), depinde de cum il folosesti - te urca sau coboara functie de cum il folosesti ca daca il pui spre binele altora te urca – unde-I dracu?! Nu banul in sine e un instrument “diavolesc” , folosirea lui poate fi…
Cat despre vanzarea/cumpararea de parohii – asta nu are legatura cu Preotul sau cu Biserica, are legatura numai cu bishnita acelora care o framanta.
Petrecerea de casa noua – pai si ce daca popa se interesa de fluctuatiile bursei imobiliare de cartier?! Ca doar traieste in comunitate e preotul parohiei, e acolo cu familia si cu copiii, nu e un pustnic in varf de munte care intre 2 revelatii citeste Anuntul Imobiliar!
Rolul popii in comunitate e de a adduce Cuvantul si Lumina Domnului satului,vetrei din care face parte, nu-I un calugar in manastire… Apoi si calugarul e legat tot de comunitate ca doar nu pt manastire se roaga sau scrie… Pentru asta ar fi sufficient sa faca workshop-uri nu carti care sa umble sa lumineze…
Apoi – vezi la noi, popa se casatoreste , apoi e hirotonisit, doar calugarii renunta la toate – pt ca ei traiesc pt Dumnezeu (si pt oameni dar ajung la ei pri EL), popa il gaseste pe Dumnezeu cand o spovedeste pe baba aia din Gaesti (si aici vezi diferenta dintre noi, reformati si catolici)
Da la catolici e lege – esti preot? Pai atunci poftim esti numai al Domnului – ca asa cum iti spunea in Paranteza ei centreaza crestinismul pe biserica – ca popa, te ridica, da’ te si obliga – rigoare imperiala romana (de la Roma nu Romania)
Fata de metafora cu pastoral
Pai aici esti rautacios gratuit – turma nu e a preotului e a Pastorului, care e Dumnezeu, e Hristos, popa e numai reprezentantul sau – argatul, cainele si el insusi mioara din turma separat si impreuna toate in acelasi timp ca si el e om, e muritor e tot creatie a lui Dumnezeu. Turma nu e a lui ca nu a mostenit-o de la tac’su – e toata cu preoti cu tot a lui Dumnezeu.
Despre partea cu „prosti ca niste oi” sau cu „spalatul de creiere” eu zic: ete fas! N’ai inteles nimic – mioarele sunt nevinovate si asta suntem noi in ochii Domnului – ce vroiai sa zica haita de lupi?
Si ca sa nu intram intr-o polemica plicticoasa – da criminalii sau violatorii de dame ori nazisti sau cei care nu au fost la referendum si lighioanele astea sunt mioare..., la tot paragraful ar fi trebuit sa raspund asa:
Dumnezeu iubeşte nevinovăţia, nu imbecilitatea. N Steinhardt - Jurnalul Fericirii
Despre cruciade jihad sau inchizitie – nu spun nimic ar ar trebui sa ne plimbam o luna prin istorie si prin istoria religiilor ( cu tot cu istorie teologica, dogmatica) si as face o ala paranteza pe 10 pagini .
Propria credinta : Eu zic - Pai da, nu se spune ci chiar asa e – fiecare are propria credinta, sau mai bine zis fiecare intelege sa creada cum doreste, ca asta inseamna liberul arbitru – alegi ce vrei sa iubesti pe Dumnezeu sau nu, sa pergi pe o cale sau pe alta esti liber sa decizi.
Cat despre respectul fata de unii slujitori nevrednici ai bisericii, cred eu ca te uiti unde nu trebuie - decat sa ii tot cauti pe nevolnici sa te umpli de amar, nu mai bine ii cauti pe parintele Nicolae Steinhardt, pe parintele Arsenie Boca in scrieri numai dar tot cu ei te intalnesti, apoi sunt nenumarati altii... daca o sa cautam numai galbeaza din ochii vecinilor o sa ne imbolnavim si noi... Tu,, imi pare, cauti sa vezi numai necredinta, dar stii recunoaste credinta?
Promisiuni, rai si iad:
Pai Biserica nu promite nimic, ea doar propovaduieste, crestinismul tu il cauti, cred, prin demonstratii stiintifice – acum ceva ani s-au apucat unii oameni de stiinta (vezi Discovery) sa demonstreze Biblia. Tutea zicea „Religia are nevoie de stiinta, cum am eu nevoie de guturai” Eu zic – dupa cum se vede
Sediul nemuririi e teologic nu filozofic. Numai teologia consoleaza. Filozofia instruieste...
Si mai e ceva – fara Dumnezeu, fara credinta omul e un animal vorbitor si rational care vine de nicaieri si se duce nicaieri. Si singura diferenta intre animal si ateu e lipsa cozii.
Asupra apropierii de Hristos, proba care nu înşeală, criteriul definitiv este buna dispoziţie. Numai starea de fericire dovedeşte că eşti al Domnului.
Si cum e tarziu, mai scriu pt tot restul ramas nediscutat 1 idee si 3 citate (jurnalul fericirii):
- suntem romani pt ca pe linga melancolia Romei am ramas crestini ortodocsi. Nu-i putin, dar nu realizam ca fara asta am fi invatat maghiara sau turca in genunchi –nimeni nu spune asta la orele de istorie- dar voevozii si boerii nostrii sau batut cu astia pentru religie si pentru biserica, nu pentru PIB
citate
-Doar Dumnezeu exista, restul tot nu-i decat ipoteza
- Creştinul este cel ce nu trăieşte nici în trecut, nici în viitor, ci numai în prezent. Trecutul nu-l apasă, viitorul nu-l îngrijorează.
- Un singur lucru nu poate Dumnezeu: să ne mântuiască fără consimţământul nostru.
-
razvan75 - 05-11-2012